جستجو در وب‌سایت:


پیوندها:



 چاپ یازدهم کتاب
 "تاریخ سینمای ایران
"
 با ویراست جدید
 و افزوده‌های تازه منتشر شد

 در کتابفروشی‌های
 تهران و شهرستان

 ناشر: نشر نظر

 



 صد و پنج سال اعلان
 و پوستر فيلم در ايران



صد سال اعلان و پوستر فیلم
در ایران

و
بازتاب هایش

 


 لینک تعدادی از مطالب



درباره‌ی محمد قائد
نیم‌پرتره‌ی مردی که
از «آیندگان» هم گذر کرد


بررسی طراحی گرافیک
و مضمون در عنوان‌بندی
فیلم‌های عباس کیارستمی :
پنجره‌ای رو به
جهان شعر



گفت‌وگو با اصغر فرهادی؛
درباره‌ی «فروشنده» و
فکرها و فیلم‌هایش :
... این دوزخ نهفته

گفت‌و‌گو با پرویز پرستویی؛
درباره‌ی بادیگارد و کارنامه‌اش

زندگی با چشمان بسته

گفت‌و‌گو با محمدعلی نجفی
درباره‌ی سریال سربداران
سی‌و‌یک سال بعد از
اولین پخش آن از تلویزیون

گفت‌وگو با مسعود مهرابی
درباره‌ی نقش‌های چندگانه‌ای که

در تاریخ ماهنامه‌ی «فیلم» ایفا کرد
و آن‌هایی که دیگر ایفا نکرد

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد
درباره‌ی قصه‌ها و...:

نمایش هیچ فیلمی خطر ندارد


 
گفت‌و‌گو با بهرام توکلی کارگردان
من دیگو مارادونا هست:

فضای نقدمان مانند فضای
فیلم‌سازی‌مان شوخی‌ست

گفت‌و‌گو با پیمان قاسم‌خانی،
فیلم‌نامه‌نویس سینمای کمدی:
الماس و کرباس

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
رو خط «گذشته»:

سينما برايم پلكان نيست

گزارش شصتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی جهانی سن سباستین:
شصت‌سال كه چيزی نيست...

متن كامل گفت‌و‌گو
با ماهنامه‌ی «مهرنامه»،

به مناسبت
سی‌سالگی ماهنامه فیلم
:
ريشه‌ها

گفت‌و‌گوی ابراهيم حقيقی
با آيدين آغداشلو
درباره‌ی كتاب «صد سال اعلان
و پوستر فيلم در ايران»

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
نويسنده
و كارگردان
جدایی نادر از سيمين
حقيقت تلخ، مصلحت شيرین
و رستگاری دريغ شده

قسمت اول | قسمت دوم  
قسمت سوم

بررسی كتاب
«پشت دیوار رؤیا»

بيداری رؤياها

كيومرث پوراحمد:
عبور از ديوار رؤياها،
همراه جادوگر قصه‌ها


تكنولوژی ديجيتال
و رفقای ساختار شكن‌اش
سينماي مستند ايران:
پيش‌درآمد


اسناد بی‌بديل
سينمای مستند ايران:
قسمت اول (۱۲۷۹ - ۱۳۲۰)


خانه سیاه است
سینمای مستند ایران:
قسمت دوم (۱۳۵۷ - ۱۳۲۰)


درباره‌ی آیدین آغداشلو:
پل‌ساز دوران ما


سایت ماهنامه فیلم، ملاحظات
و دغدغه‌های دنيای مجازی


گزارش پنجاه‌و‌ششمين دوره‌ي
جشنواره‌ي سن سباستين
(اسپانيا، ۲۰۰۸)
... به‌خاطر گدار عزيز

گفت‌و‌گو با آيدين آغداشلو
درباره‌ی مفهوم و مصداق‌های
سينمای ملی

جای خالی خاطره‌ی بلافاصله

گفت‌و‌گو با مانی حقيقی
به‌مناسبت نمايش كنعان

پرسه در كوچه‌های كنعان

گفت‌و‌گو با محمدعلی طالبی
از شهر موش‌ها تا دیوار

شور و حال گمشده

سين مجله‌ی فيلم،
سينمايی است، نه سياسی


گفت‌و‌گو با رضا میرکریمی
به‌مناسبت نمایش به‌همین سادگی

خيلی ساده، خيلی دشوار

گفت‌و‌گو با بهرام توکلی
به‌مناسبت
 نمایش
پا برهنه در بهشت

پا برهنه در برزخ
 

گمشدگان

گزارش چهل‌ودومین دوره‌ی
جشنواره‌ی کارلووی واری
(جمهوري چك، ۲۰۰۷)

پرسه در قصه‌ها

پرویز فنی‌زاده،
آقای حكمتی و رگبار

نمايشی از اراده‌ی سيزيف

گزارش چهل‌وهفتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی تسالونیكی
(یونان) - ۲۰۰۶

پشت ديوار رؤيا

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد 
درباره‌ی
خون بازی

مرثيه برای يك رؤيا

خون‌بازی: شهر گم‌شده

گفت‌وگو با رسول ملاقلی‌پور 
کارگردان
میم مثل مادر

ميم مثل ملاقلی‌پور

گفت‌وگو با ابراهیم حاتمی‌کیا 
درباره‌ی
به‌نام پدر
:

به‌نام آينده

برای ثبت در تاریخ سینمای ایران

یاد و دیدار

گفت‌و گو با جعفر پناهی
گزارش به تاريخ

گفت‌وگو با مرتضی ممیز
خوب شيرين

گزارش/ سفرنامه‌ی
پنجاه‌ و دومین دوره‌ی
جشنواره‌ی سن‌سباستین


گفت‌وگو با بهمن قبادی
 قسمت اول
/ قسمت دوم
 قسمت آخر

گفت‌وگو با عزیزالله حمیدنژاد
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌و گو با حسین علیزاده
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌وگو با گلاب آدینه
مهمان مامان را رايگان
بازی كردم


نقطه‌چین، مهران مدیری،
 طنز، تبلیغات و غیره


کدام سینمای کودکان و نوجوانان

جیم جارموش‌ وام‌دار شهید ثالث!

تاریخچه‌ی پیدایش
 کاریکاتور روزنامه‌ای


سینماهای تهران، چهل سال پیش

فیلم‌ شناسی کامل
 سهراب شهید ثالث


ارامنه و سینمای ایران

بی‌حضور صراحی و جام

گفت‌وگو با حمید نعمت‌الله:
مگر روزنه‌ی امیدی هست؟

«شاغلام» نجیب روزگار ما

اولین مجله سینمایی افغانستان

نگاهی به چند فیلم مطرح جهان

گزارش سی‌وهشتمین دوره‌ی
 جشنواره کارلووی واری


نگاهی به فیلم پنج عصر
ساخته‌ی سمیرا مخملباف

چیزهایی از «واقعیت» و «رویا»
برای بیست سالگی ماهنامه‌ی فیلم


بایگانی:
شهريور ۱۳۹۷

۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۵

یاد و دیدار

دوستان در روزنامه‌ی همشهری (شماره‌ی 3983 ، شنبه 23 اردیبهشت)، دست‌به‌دست هم داده‌اند و با نوشتن مطلب و چاپ تعدادی از آثارم در صفحه‌ی نمایشگاه، بنده را نواخته‌اند. از همه‌ی آن‌ها، بویژه آقای علی مریخی، که یادی از من غارنشین مردم‌گریز کرده‌اند، تشکر می‌کنم. اجرشان با کاتب کاتبان باد.

مرور بر آثار مسعود مهرابی کاريکاتوريست ايرانی

ميان سايه و روشن

مسعود مهرابی متولد 1334 تهران، کارش را به عنوان کاریکاتوریست حرفه‌ای از سال 1351 در نشریات کشور آغاز کرد. سبک و تکنیک منحصر به فردش به زودی او را در بین کاریکاتوریست‌های هم‌دوره‌اش انگشت‌نما کرد. مضمون آثار او اغلب در برهوت و ناکجاآبادی هولناک اتفاق می‌افتاد که پیش از آن کم‌تر دیده شده بود.
در تقابل و تضاد با جامعه‌ی به ظاهر مدرن و رو به مدِنیت، پس‌زمینه‌ی مضامین سوررئالیستی آثار او در بیابان‌هایی سترون رخ می‌داد. مکان‌هایی که نماد آن، گاه خطی بود در افق و یا رشته کوهایی سترگ در دور دست. نوع هاشورهای خاص و بدیع آثار او تابع هیچ منبع نور قانون‌مندی نبود. انگار خورشید هر روز از هرجا که دل طراح می‌خواست طلوع می‌کرد؛ از پشت کوه، از کنج یک اطاق یا از پشت یک میز. آدم‌های او با آن کله‌های تخت‌شان – که در نگاه اول توسری خوردگی و خفقان را تداعی می‌کرد، دنیایی یکه، غریب و سیاه را به نمایش می‌گذاشتند. دنیایی که جهان جعلی و دروغین روزگارش را به چالش می‌کشید.
چنین ویژگی‌هایی در آثار مهرابی، در چشم مخاطبان و خبرگان هنر، از او هنرمندی معترض و متفاوت به نمایش گذاشت. از همین‌رو در بهمن‌ماه 1354، زمانی که فقط بیست سال داشت، نمایشگاهی از آثارش ترتیب داده شد. این نمایشگاه از اولین‌های این رشته در ایران به‌حساب می‌آید. همان زمان ایراندخت محصص، معتبرترین کارشناس این هنر درباره‌ی او نوشت: «کوشش مهرابی، در نمایش نواهای مختلف طنز از توجه و دقت ویژه‌ای برخوردار است. وی ما را با طنزهای شاد و زودگذر، با طنزهای اتفاقی و پایدار، با طنزهای زرد و سیاه، با طنزهای نمکین و خنده‌آور و بالاخره با طنزهای سمبولیک و سوررآل، آشنا می‌کند. مهرابی طنز یابی‌ هشیار و هشدار دهنده است. مهرابی در ‌نواهای متنوع، طنز را در پارتیسیون آهنگین و مطبوعی دیدنی کرده که ما را به ستایش شگفتی‌ها و شگرفی‌های دنیایش وامی‌دارد. آنطور که آندره بروتون می‌گوید: «شگرفی همیشه زیباست. شگرفی هرچه که باشد زیباست، این فقط شگرفی است که می‌تواند زیبا باشد.»
اولین نمایشگاه مهرابی سر آغاز سلسله نمایشگاه‌هایی از آثارش بود که یکی پس از دیگری از طرف گالریهای معتبر برپا شد. دوازده نمایشگاه انفرادی و همین تعداد نمایشگاه گروهی، محصول دوران پرکاری کم‌نظیر او تا سال 1372 است. در همین دوره، او جوایز و تقدیر نامه‌هایی از نمایشگاه‌های جهانی دریافت کرد. او اولین کاریکاتوریست ایرانی‌ست که جایزه‌ی نقدی و مدال نمایشگاه‌های جهانی را کسب کرده است. از آثار او تاکنون چند کتاب منتشر شده که آخرین آن‌ها با نام «میان سایه و روشن»، مجموعه‌ای‌ست به انتخاب استاد آیدین آغداشلو و با مقدمه‌ی کاریکاتوریست بزرگ و طراز اول جهان، میروسلاو بارتاک.
مهرابی به عنوان صاحب‌امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه‌ی فیلم، فصلنامه‌ی فیلم اینترنشنال و کتاب سال سینمای ایران، نزدیک به ده کتاب مرجع و ضروری در زمینه‌ی سینمای ایران تالیف کرده که مشهورترین آن‌ها «تاریخ سینمای ایران» سال گذشته به چاپ دهم رسید. او از اوایل دهه‌ی 1370 ندرتاً به طرح وکاریکاتور پرداخته و ما را در حسرت دیدن رفتار محیرالعقول آدمک‌هایی گذاشته که امروزه جایشان خیلی سبز است!
















© یکی
از آثار
چاپ شده

2 لینک این مطلب


صفحه اصلی  وبلاگ مسعود مهرابی نمایشگاه کتاب‌ها تماس

© Copyright 2004, Massoud Merabi. All rights reserved.
Powered by ASP-Rider PRO