جستجو در وب‌سایت:


پیوندها:



 چاپ یازدهم کتاب
 "تاریخ سینمای ایران
"
 با ویراست جدید
 و افزوده‌های تازه منتشر شد

 در کتابفروشی‌های
 تهران و شهرستان

 ناشر: نشر نظر

 



 صد و پنج سال اعلان
 و پوستر فيلم در ايران



صد سال اعلان و پوستر فیلم
در ایران

و
بازتاب هایش

 


 لینک تعدادی از مطالب



درباره‌ی محمد قائد
نیم‌پرتره‌ی مردی که
از «آیندگان» هم گذر کرد


بررسی طراحی گرافیک
و مضمون در عنوان‌بندی
فیلم‌های عباس کیارستمی :
پنجره‌ای رو به
جهان شعر



گفت‌وگو با اصغر فرهادی؛
درباره‌ی «فروشنده» و
فکرها و فیلم‌هایش :
... این دوزخ نهفته

گفت‌و‌گو با پرویز پرستویی؛
درباره‌ی بادیگارد و کارنامه‌اش

زندگی با چشمان بسته

گفت‌و‌گو با محمدعلی نجفی
درباره‌ی سریال سربداران
سی‌و‌یک سال بعد از
اولین پخش آن از تلویزیون

گفت‌وگو با مسعود مهرابی
درباره‌ی نقش‌های چندگانه‌ای که

در تاریخ ماهنامه‌ی «فیلم» ایفا کرد
و آن‌هایی که دیگر ایفا نکرد

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد
درباره‌ی قصه‌ها و...:

نمایش هیچ فیلمی خطر ندارد


 
گفت‌و‌گو با بهرام توکلی کارگردان
من دیگو مارادونا هست:

فضای نقدمان مانند فضای
فیلم‌سازی‌مان شوخی‌ست

گفت‌و‌گو با پیمان قاسم‌خانی،
فیلم‌نامه‌نویس سینمای کمدی:
الماس و کرباس

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
رو خط «گذشته»:

سينما برايم پلكان نيست

گزارش شصتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی جهانی سن سباستین:
شصت‌سال كه چيزی نيست...

متن كامل گفت‌و‌گو
با ماهنامه‌ی «مهرنامه»،

به مناسبت
سی‌سالگی ماهنامه فیلم
:
ريشه‌ها

گفت‌و‌گوی ابراهيم حقيقی
با آيدين آغداشلو
درباره‌ی كتاب «صد سال اعلان
و پوستر فيلم در ايران»

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
نويسنده
و كارگردان
جدایی نادر از سيمين
حقيقت تلخ، مصلحت شيرین
و رستگاری دريغ شده

قسمت اول | قسمت دوم  
قسمت سوم

بررسی كتاب
«پشت دیوار رؤیا»

بيداری رؤياها

كيومرث پوراحمد:
عبور از ديوار رؤياها،
همراه جادوگر قصه‌ها


تكنولوژی ديجيتال
و رفقای ساختار شكن‌اش
سينماي مستند ايران:
پيش‌درآمد


اسناد بی‌بديل
سينمای مستند ايران:
قسمت اول (۱۲۷۹ - ۱۳۲۰)


خانه سیاه است
سینمای مستند ایران:
قسمت دوم (۱۳۵۷ - ۱۳۲۰)


درباره‌ی آیدین آغداشلو:
پل‌ساز دوران ما


سایت ماهنامه فیلم، ملاحظات
و دغدغه‌های دنيای مجازی


گزارش پنجاه‌و‌ششمين دوره‌ي
جشنواره‌ي سن سباستين
(اسپانيا، ۲۰۰۸)
... به‌خاطر گدار عزيز

گفت‌و‌گو با آيدين آغداشلو
درباره‌ی مفهوم و مصداق‌های
سينمای ملی

جای خالی خاطره‌ی بلافاصله

گفت‌و‌گو با مانی حقيقی
به‌مناسبت نمايش كنعان

پرسه در كوچه‌های كنعان

گفت‌و‌گو با محمدعلی طالبی
از شهر موش‌ها تا دیوار

شور و حال گمشده

سين مجله‌ی فيلم،
سينمايی است، نه سياسی


گفت‌و‌گو با رضا میرکریمی
به‌مناسبت نمایش به‌همین سادگی

خيلی ساده، خيلی دشوار

گفت‌و‌گو با بهرام توکلی
به‌مناسبت
 نمایش
پا برهنه در بهشت

پا برهنه در برزخ
 

گمشدگان

گزارش چهل‌ودومین دوره‌ی
جشنواره‌ی کارلووی واری
(جمهوري چك، ۲۰۰۷)

پرسه در قصه‌ها

پرویز فنی‌زاده،
آقای حكمتی و رگبار

نمايشی از اراده‌ی سيزيف

گزارش چهل‌وهفتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی تسالونیكی
(یونان) - ۲۰۰۶

پشت ديوار رؤيا

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد 
درباره‌ی
خون بازی

مرثيه برای يك رؤيا

خون‌بازی: شهر گم‌شده

گفت‌وگو با رسول ملاقلی‌پور 
کارگردان
میم مثل مادر

ميم مثل ملاقلی‌پور

گفت‌وگو با ابراهیم حاتمی‌کیا 
درباره‌ی
به‌نام پدر
:

به‌نام آينده

برای ثبت در تاریخ سینمای ایران

یاد و دیدار

گفت‌و گو با جعفر پناهی
گزارش به تاريخ

گفت‌وگو با مرتضی ممیز
خوب شيرين

گزارش/ سفرنامه‌ی
پنجاه‌ و دومین دوره‌ی
جشنواره‌ی سن‌سباستین


گفت‌وگو با بهمن قبادی
 قسمت اول
/ قسمت دوم
 قسمت آخر

گفت‌وگو با عزیزالله حمیدنژاد
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌و گو با حسین علیزاده
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌وگو با گلاب آدینه
مهمان مامان را رايگان
بازی كردم


نقطه‌چین، مهران مدیری،
 طنز، تبلیغات و غیره


کدام سینمای کودکان و نوجوانان

جیم جارموش‌ وام‌دار شهید ثالث!

تاریخچه‌ی پیدایش
 کاریکاتور روزنامه‌ای


سینماهای تهران، چهل سال پیش

فیلم‌ شناسی کامل
 سهراب شهید ثالث


ارامنه و سینمای ایران

بی‌حضور صراحی و جام

گفت‌وگو با حمید نعمت‌الله:
مگر روزنه‌ی امیدی هست؟

«شاغلام» نجیب روزگار ما

اولین مجله سینمایی افغانستان

نگاهی به چند فیلم مطرح جهان

گزارش سی‌وهشتمین دوره‌ی
 جشنواره کارلووی واری


نگاهی به فیلم پنج عصر
ساخته‌ی سمیرا مخملباف

چیزهایی از «واقعیت» و «رویا»
برای بیست سالگی ماهنامه‌ی فیلم


بایگانی:
شهريور ۱۳۹۷

۲۰ تير ۱۳۸۳

موزه‌ سینما ایران برگزار کرد

ارامنه و سينمای ايران
موزه سینمای ایران، در سلسله نمایشگاه‌ها و نمایش‌های جذاب و دیدنی‌اش، برنامه‌ای کم‌نظیر عرضه کرد: ارامنه و سینمای ایران. برنامه‌ای که هرچند عنوانش تازه نبود و چند سال قبل نیز با عنوانی مشابه طی یک شب برگزار شد، اما برای اولین‌بار با این وسعت و دقت و هوشمندی مورد توجه قرار گرفت.
دومین نمایشگاه فصلی موزه سینمای ایران و اولین هفته ی فیلم «ارامنه و سینمای ایران» از 20 تا 26 تیر ماه در محل این موزه در باغ فردوس تهران برگزار، و طی هفت شب برنامه‌هایی با این موضوع‌ها اجرا شد: شب ساموئل خاچیکیان (20 تیر)، شب اوانس اوهانیانس (21 تیر)، شب موسیقی فیلم (22 تیر)، شب ارامنه و هنرهای ایران (23 تیر)، شب فیلم‌های کوتاه (24 تیر)، شب آربی آوانسیان (25 تیر)، شب بازیگران ارمنی (26 تیر). در این هفت شب، بعد از نمایش فیلم‌هایی در ارتباط با موضوع، سخنرانی‌هایی انجام شد که به‌ترتیب، ق. پورمرادیان، امیر قویدل، حسن حسینی، خسرو دهقان، لوریس چکناواریان، شاهین فرهت، آیدین آغداشلو، روبرت صافاریان، زاون قوکاسیان، محمد تهامی‌نژاد، آربی آوانسیان و رضا کیانیان سخنرانی کردند. قابل‌ستایش‌ترین بخش این برنامه، انتشار کتابی‌ در 144 صفحه، مصور و به دو زبان فارسی و انگلیسی‌ست که در نوع خود بی‌نظیر است. این کتاب شامل شناسنامه کامل همه دست‌اندرکاران ارمنی در سینمای ایران، بازتاب‌های فرهنگی آن‌ها در سینمای ایران و گاه‌شمار حضور ارامنه در سینمای ایران است.
چرایی برگزاری این مراسم را به نقل از بروشور می‌خوانیم:
ارامنه از آغاز پیدایش سینما در ایران نقش مؤثری در بهره‌برداری از این هنر ـ صنعت به عهده داشتند: ازجمله نخستین فیلم‌های مستند سیاحتی را فیلمبرداری کردند: ژرژ اسماعیلوف در سال 1288؛ نخستین سالون سینما را (به شیوه امروزی) در شهرستان‌ها راه‌اندازی کردند: سینما سولی در تبریز، سال 1296، توسط آلک ساکینیان؛ نخستین آموزشگاه سینمایی را تأسیس کردند: مدرسه آرتیستی سینما، سال 1309، توسط اوانس اوهانیانس؛ نخستین فیلم‌های داستانی را ساختند: آبی و رابی (1309) و حاجی آقا ـ آکتر سینما (1312)، هردو به کارگردانی اوهانیانس؛ تعدادی از نخستین بناهای ویژه نمایش فیلم را طراحی کردند: سینما دیانا (سپیده کنونی، 1318) و متروپل (رودکی کنونی، 1324)، توسط وارطان هوانسیان؛ نخستین طراحان جدی دیوارکوب و پلاکارد بودند: میشا گیراگوسیان و هایک اجاقیان؛ بخشی از نخستین استودیوهای معظم فیلمسازی را بنیان گذاشتند: دیانافیلم ساناسار خاچاطوریان ــ سال 1329، البرزفیلم سیمیک کنستانتین، جانی باغداساریان و واهان ترپانچیان ــ سال 1330 و آژیرفیلم ژوزف واعظیان ــ سال 1336؛ بادوام‌ترین نشریه سینمایی را منتشر کردند: ستاره سینمای پارویر گالستیان، 1332-1357؛ پرفروش‌ترین فیلم‌ها را ساختند: آثار ساموئل خاچیکیان، از دختری از شیراز (1333) تا عقاب‌ها (1364)؛ رونق‌بخش حرفه ی دوبله بودند: آلکس آقابابیان، با رواج کار دوبله فیلم‌های خارجی در ایتالیا؛ پایه‌های فنی سینمای ایران را محکم کردند: گورگن گریگوریانس، روبیک منصوری، روبیک زادوریان و…؛ از بنیان‌گذاران فیلمخانه ملی ایران بودند: زاون هاکوپیان در سال 1337؛ در زمره فیلمسازان موج‌نوی زمانه خود بودند: آربی اوانسیان با فیلم چشمه (1351)،… و پرافتخارترین فیلم تاریخ جشنواره فجر را عرضه کردند: پرده آخر واروژ کریم‌مسیحی، 1369.

2 لینک این مطلب


صفحه اصلی  وبلاگ مسعود مهرابی نمایشگاه کتاب‌ها تماس

© Copyright 2004, Massoud Merabi. All rights reserved.
Powered by ASP-Rider PRO